پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
6786
-
الف
+

مختار یا جومونگ، مساله این است!

در این گزارش به لزوم تولید سریال‌ها و فیلم‌هایی با مضمون ملی_مذهبی اشاره شده است.

در این گزارش به لزوم تولید سریال‌ها و فیلم‌هایی با مضمون ملی_مذهبی اشاره شده است.

به گزارش خبرنگار آی‌فیلم، در آن روزهایی كه سریال »افسانه جومونگ» از طریق صداوسیما پخش می‌شد، یک نویسنده مطلبی نوشت و در آن از مخاطبان خود سوال كرد كه جومونگ قوی‌تر است یا شهید باقری؟

ما همین سوال را دستاویزی قرار دادیم تا بتوانیم این موضوع را مطرح كنیم كه چرا كشوری همانند كره‌ فردی افسانه‌ای را به این خوبی اسطوره می‌كند؛ اما ما كه این همه اسطوره دینی و ملی در كشور داریم از معرفی اسطوره‌هایمان عاجزیم!

البته این انتقاد در وهله اول متوجه مسئولان فرهنگی كشور و مدیران صداوسیما است كه در تولیدات خود نه تنها اثری از اسطوره‌سازی و الگوسازی اسلامی- ایرانی برای مردم به خصوص نسل جوان نیست؛ بلكه رادیو و تلویزیون ایران اسطوره‌های دیگر كشورها را آنهم با نمایش آثارشان به ایران وارد می‌كنند و تمامی این مسائل درحالی رخ می‌دهد كه اگر تاریخ گذشته این سرزمین را ورق بزنی آنقدر اسطوره‌ می‌بینی كه نمی‌دانی از كدامش سخن بگویی!

حال در این رخوت مسئولان فرهنگی و رسانه‌ای، سریالی به نام «مختارنامه» تولید و پخش می‌شود. سریالی كه محور داستانش مختار ثقفی است كه از قافله كربلا جامانده و قصد دارد منتقم خون حسین بن علی و اولاد حسین و اصحاب سیدالشهدا باشد. ساخت این سریال موید این مدعاست كه اگر همتی برای معرفی اسطوره‌ها باشد آنقدر اسطوره‌ها داریم كه نیازی نیست اسطوره‌ وارد كنیم.

تمام امامان اعم از امام علی (ع)، امام حسن (ع)، امام حسین (ع) و ...شهدای عزیز هشت سال دفاع مقدس و اسطوره‌های ملی ما مثل آرش کمانگیر، کاوه آهنگر و ...که همه‌شان از پاکی و درستکاری صحبت کردند می‌تواند سوژه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌هایی شود که هنرمندان از آن غافل شده‌اند و یا اگر صحبتی از آن‌ها کرده‌اند آنقدر ضعیف بوده است که مانند جومونگ مخاطب را درگیر خود نمی‌کند. 

 نمایش این دست از سریال‌ها انتقال نوعی از فرهنگ است و با توجه به اهمیت فرهنگ، انتظار می‌رود كه صدا و سیما به جای هزینه برای واردات فرهنگ از خارج، فرهنگ اسلامی-ایرانی را به مردم عرضه كنند.

اسطورهایی که بارها و بارها از امثال جومونگ آرمان‌‌گراتر و حقیقت طلب‌ترند و البته بسیاری از این‌ها اسطوره نیستند و حقیقتند. نسل جوان ما کجا می‌توانند اسطوره و یا شخصیتی مثل امام حسین(ع) یا حضرت عباس(ع) پیدا کنند تا یک عمر زندگی را به آن‌ها بیاموزند؟ 

اسطوره‌هایی كه اگر نسل جوان آنها را بشناسد حقیقت واقعی دین و سرزمین خود را بهتر می‌توانند درک كنند و الگویی مناسب را می‌یابند.

ضدقهرمان‌های ماندگار در تلویزیون (۱)

ضدقهرمان‌های ماندگار در تلویزیون (۲)

 

ه خ / ص گ 

نظر شما
ارسال نظر
هستی غفاری

سلام تشکر می کنم از شما برای سریال مختار نامه

حسین امیری

مختار نامه یکی از بهترین سریال های ملی مذهبی ماست و مردم همانطور که محرم هر سال عزادار هستند مختار نامه را هم تماشا میکنند

زهرا اسدی

جومونگ چون مختار تکراری هست

سیده سعیده موسوی

سلام وقت بخیر مختار

علیرضاکارور.ازشهرستان زرندکرمان

سلام برهمگی دوستان محترم همانطورکه فرمودیدکشورایران اسطوره های زیادی داردکه اگردرموردآنهافیِلم ساخته شوداحتیاجی به خریدفیلمهای افسانه ای ازکشورهای کره وچین نداریم ومس،لین محترم بایدبودجه آنراتامین نمایندتانسل جوان وبسیاری ازمردم من جمله بنده اززنگی این اسطوره هااطلاع کافی نداریم بامیدآنروزمجدداتشکرویژه ازتمامی تهیه کنندگان وشبکه محترم آی فیلم

سعید طاهری

بهترین سریال واقعا مختار هست که هیچ وقت تکراری نمیشه